Wil je contact? Geen afstand? Dichtbij? Laat betrokkenheid bij je doelgroep zien!

Ken je hem nog, de hit van Frank Boeijen? In het nummer ‘Kontakt'(met ‘dubbel k’, heel erg jaren 80 geschreven) zong hij: ‘Ik wil kontakt. Geen afstand. Ik wil dichtbij’.

Een rake tekst voor mij. Als mens en ondernemer heb ik een enorme behoefte om dichtbij de ander te staan. Omdat ik dan verbinding voel. Verbinding met het hoofd, maar bij voorkeur ook met het hart en het gevoel van de ander.

Oprechte verbinding zorgt dat er iets in gang wordt gezet: vertrouwen, bespreekbaar maken van lastige zaken, hulp bieden of vragen, veiligheid, waardering, gelijkwaardigheid, gelijkgestemdheid, je loopt gemakkelijk een stapje harder voor de ander.

Behalve dat ik persoonlijk oprechte verbinding heel prettig vind, is het essentieel als je als ondernemer je bedrijf wilt laten groeien. Wil je meer klanten vinden en mensen helpen, dan zul je echt contact moeten maken met je doelgroep. Want mensen doen zaken met mensen. En dan bedoel ik echtheid en geen kunstje. Want zeg nou eerlijk; dat voel je toch direct?

Als je echt contact maakt, raak je het onbewuste, de emotie en het gevoel van je gesprekspartner en/of lezer. En wist je dat 80 tot 85% van de besluiten die je neemt, genomen wordt op basis van het onbewuste? Met ons verstand rationaliseren we daarna waarom we een bepaalde keus maken (een mens zoekt altijd balans, herken je dat?).

Als je het onbewuste, het hart, de emotie en het gevoel van je doelgroep raakt, opent de markt zich voor je. En dat is goed supergoed nieuws voor alle ondernemers die impact willen hebben op hun doelgroep. Als je betekenisvol wil ondernemen (en dat willen steeds meer ondernemers) en oprecht geïnteresseerd bent in je doelgroep en hen wilt helpen, dan kun je vanuit die klantinzichten het hart van je klant makkelijker bereiken.

In je profilering kun je je betrokkenheid bij je doelgroep laten zien. Door de verbinding voelen (toekomstige) klanten waarom jij aantrekkelijk voor hen bent.

Ik geef je hier 3 manieren waarop je je met je bedrijf kunt profileren door je te verbinden.

1. Gebruik taal die het hoofd en het hart van je doelgroep raakt. De juiste taal (op je website, in gesprekken, je mails, offerte, enz.) zorgt ervoor dabetrokkenheidt mensen voelen dat jij er voor hen bent en hen kunt helpen. Je vindt de juiste taal door goed te luisteren als je in gesprek bent met je klanten of doelgroep.

– Welke woorden, benamingen en voorbeelden gebruikt je doelgroep als ze praten over het onderwerp waar jij ze mee helpt?
Wees nieuwsgierig (het mag!) en verdiep je tijdens gesprekken in de vraag achter de vraag van je doelgroep, in hun belevingswereld rond het onderwerp waar jij hen met je producten of diensten mee helpt.

Als je woorden en taal vindt en gebruikt die mensen raakt, dan onthouden ze wie je bent, wat je doet en vertellen ze elkaar over jou.

2. Maak het onbewuste zichtbaar en voelbaar
Zoals gezegd wordt 80 tot 85% van het besluit van je doelgroep door het onbewuste genomen. Speel daarom in je profilering in op het onbewuste verlangen of probleem van de (potentiële) klant. Maak dat zichtbaar en benoem het.

Dat doe je door niet alleen te laten zien WAT je verkoopt, maar ook WAAROM je doelgroep eigenlijk jouw product of dienst nodig heeft.

Om daarachter te komen kun je de bril van je doelgroep opzetten. Verplaats je in hen, wees nieuwsgierig, waar zouden ze wakker van liggen? Stel je bent yogaleraar en je biedt lessen aan. Nu kun je op je website alleen zeggen dat je yogalessen geeft en op welk tijdstip. Je zult sneller en meer leerlingen aantrekken als je ook zichtbaar en voelbaar maakt waarom het volgen van jouw lessen een must is.

Als voorbeeld drie totaal verschillende invalshoeken van het ‘waarom’ van yogalessen:
– Breng lichaam en geest in balans en voel de harmonie en het bewust zijn door onze yogalessen
– Met yoga eindelijk je slaapproblemen weer de baas zodat je overdag goed kunt functioneren
– Kom naar onze groepsles voor vijftigers en ontmoet nieuwe buurtgenoten

Wellicht kom je na dit voorbeeld nog op andere problemen waar jij mensen mee helpt en waar je nog niet aan gedacht had (en kom je op het idee voor een nieuwe dienst!).

3. Deel je eigen ervaringen
Wil je het hart van je doelgroep raken, vertel dan je verhalen. Hoe heb jij je expertise opgebouwd, waar liep je tegen aan, hoe heb je dat overwonnen? Door het delen van jouw ervaringen verbind je je met je publiek en voelen zij jouw betrokkenheid bij hen. De ander kan veel van je verhalen leren, je kunt een proces bij de ander versnellen en je herinnert je publiek eraan dat zij niet de enige zijn met bepaalde ervaringen.

Het kost heel veel moed om je kwetsbaar op te stellen en niet alleen je succesverhalen maar ook je worstelingen te delen. En dit is zeker geen oproep om je diepste zielenroerselen publiekelijk te delen! Maar wil je de ander iets te leren en helpen, dan kun je erop vertrouwen dat je met jouw verhalen iets in gang zet bij de ander.

Je kunt je doelgroep helpen door:
– je ervaringen te delen over je ups maar ook je downs
– aan te geven waar je zelf tegenaan liep, waarom dat moeilijk voor je was
– te delen hoe jij iets hebt aangepakt om verder te komen; wat was jouw succesformule om een probleem te tackelen, welke stappen heb jij genomen om verder te komen, wat heeft jou geholpen
– welke tips heb je voor de ander die zich herkent in je zoektocht of dilemma’s
Toon jezelf en je doelgroep zal zich herkennen en erkent voelen.

Kortom: Onderscheid je en laat aan toekomstige klanten zien waarom jij aantrekkelijk voor hen bent.

Meer informatie?
 
E-mail
Voornaam

je gegevens worden vertrouwelijk behandeld

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *